Hoe vaak moet je een EHBO-koffer controleren?

Op deze pagina vindt u antwoord op de vraag: Hoe vaak moet je een EHBO-koffer controleren?

EHBO-koffer verplicht?

Volgens de Arbowet is de werkgever verplicht bedrijfshulpverlening (BHV) te hebben. Elk bedrijf, vereniging of onderneming moet voorbereid zijn op brand, ongevallen en ontruiming. De EHBO-koffer is daarvan een essentieel onderdeel. De inhoud van de EHBO-koffer moet voldoende gevuld zijn en steriele producten mogen niet over de datum zijn.

Vind de juiste EHBO-koffer voor uw branche!

Voor bedrijven met meerdere koffers kan het interessant zijn om de Controle & Navulling uit te besteden:

Hoe vaak moet je een EHBO-koffer controleren?

Er is geen wet die voorschrijft hoe vaak u een EHBO-koffer moet controleren. Het is wel raadzaam de koffer periodiek na te lopen of alle materialen aanwezig zijn, zodat u goed bent voorbereid op calamiteiten. Het Oranje Kruis adviseert bedrijven de EHBO-koffer regelmatig te controleren. Wij raden daarom aan om de EHBO-koffer minimaal 1 keer per half jaar te controleren op aanwezigheid en houdbaarheidsdatum van de producten.

Zelf verantwoordelijk voor bijvullen

In sommige gevallen is het beter de periodieke controle vaker te doen, zeker als er werkzaamheden met een hoger risico worden uitgevoerd. Zorgt u er in ieder geval voor dat de EHBO-koffer na elk gebruik gecontroleerd en bijgevuld wordt. U kunt de controle ook aan onze Controle- & Navuldienst overlaten, zeker als het een grote onderneming betreft. Onze controleur checkt niet alleen de aanwezigheid van alle producten, maar hij loopt ook beschadigen na en maakt de koffer schoon. Kleine bedrijven kunnen dit uiteraard eenvoudig zelf doen met onze handige checklist.

In onderstaand filmpje leggen wij u kort uit hoe vaak u EHBO-koffer moet controleren, waar u op moet letten tijdens het controleren en op welke manier u uw EHBO-koffers kunt controleren.

De particuliere EHBO-koffer

De EHBO-koffer voor huiselijke kring kan het beste jaarlijks nagekeken worden op de houdbaarheidsdatum van de producten. Vul na gebruik en een product de verbandtrommel direct weer aan. Op die manier bent u ook thuis goed voorbereid wanneer een beroep moet worden gedaan op verbandmiddelen zoals snelverband.

Deze pagina is gecontroleerd door vrijwilligers van EHBO-vereniging Geleen.

Vorige vraag:Wat is het verschil tussen EHBO en BHV?

Volgende vraag: Hoe hang je een EHBO-koffer op?