Hoe verwijder je een teek?

Op deze pagina vindt u antwoord op de vraag: Hoe verwijder je een teek?

Om een teek te verwijderen kunt u een tekenpincet gebruiken.

Waarom een tekenbeet verwijderen?

Als u door een teek bent gebeten, dient u de teek zo gauw mogelijk uit de huid te verwijderen. Veel teken zijn besmet met een bacterie die de ziekte van Lyme kan veroorzaken. In het speeksel van de teek zitten deze bacteriën en een snelle verwijdering van de teek laat de kans op de ziekte van Lyme slinken.

Hoe verwijder je een teek?

Er bestaan speciale tekentangen om een teek mee te verwijderen. Deze zijn altijd voorzien van een gebruiksaanwijzing die u kunt volgen bij het verwijderen. Mocht u niet in het bezit zijn van zo’n tang, voldoet een goede, dus geen bot, pincet ook. U pakt de teek zonder te knijpen bij de kop en zo dicht mogelijk op de huid. Trek de teek er langzaam en zonder te draaien uit.

Hoe verwijder je een teek

Wat heb je nodig?

Ontsmet de huid pas nadat de teek is verwijderd met jodium of alcohol. Vergeet ook niet het pincet of de tekenpincet te desinfecteren in kokend water of met desinfectant. Tot slot is het raadzaam om de datum waarop u bent gebeten te noteren. Ook is het raadzaam de plek van de tekenbeet een aantal weken goed in de gaten te houden en controleer op rode vlekken of andere soorten huiduitslag. Mocht u hier last van krijgen, raadpleeg dan direct de huisarts.

Deze pagina is gecontroleerd door vrijwilligers van EHBO-vereniging Geleen.

Vorige vraag: Hoe voorkom je een tekenbeet?

Volgende vraag: Wat doe je bij een insectensteek?