Hoe werkt een thermometer?

Op deze pagina vindt u antwoord op de vraag: Hoe werkt een thermometer?

De temperatuur van het lichaam kan door vele oorzaken uit balans zijn. Een te hoge of lage lichaamstemperatuur kan verstrekkende gevolgen voor de gezondheid hebben.

In onze webshop kunt u een  nauwkeurige digitale thermometer kopen.

Hoe gebruik je een thermometer?

Hoe een thermometer precies gebruikt moet worden, hangt af van het soort thermometer. Er zit altijd een gebruiksaanwijzing bij de thermometer, hierin kunt u terugvinden hoe deze het beste gebruikt kan worden. In het algemeen wordt de traditionele thermometer wordt oraal, rectaal of onder de oksel gebruikt. Tegenwoordig zijn bijna alleen digitale thermometers verkrijgbaar. Deze meten de temperatuur op een nauwkeurige, veilige en snelle manier. Digitale thermometers zijn verkrijgbaar in verschillende prijsklassen, van eenvoudige tot meer geavanceerde uitvoeringen die sneller en gebruiksvriendelijker zijn.

Wanneer koorts op thermometer?

Wanneer de temperatuur boven 37,8 °C uitkomt, spreekt men van verhoging en vanaf 38,0 °C is er sprake van koorts. Bij een temperatuur vanaf 40,0 °C is er hoge koorts en ontstaat een gevaarlijke kans op ontregeling van het lichaam. Hoe hoger de thermometer de temperatuur aangeeft, hoe gevaarlijker het is voor het lichaam. Let op: neem bij hoge koorts altijd contact op met een arts.

Hoe werkt een thermometer

Wanneer is een temperatuur te laag?

Bij een temperatuur onder 35 °C spreekt men van onderkoeling. Er kunnen ernstige problemen ontstaan in de stofwisseling. Onderkoeling onder de 32 °C is zeer gevaarlijk en bij een nog lagere temperatuur zelfs levensbedreigend. Gebruik een reddingsdeken om onderkoeling te voorkomen.

Vorige vraag: Hoe werkt paracetamol?

Volgende vraag: Waarvoor gebruik je synthetische watten?