Wat helpt het beste tegen muggenbeten?

Nederland telt maar liefst een twintigtal verschillende soorten muggen. Een vervelende muggenbeet zorgt vooral voor jeuk. Dat is een reactie van ons lichaam op de plaats van de muggenbeet. Er bestaan heel wat huis – , tuin- en keukenmiddeltjes, maar wat helpt het beste tegen muggenbeten?

We hebben verschillende middelen tegen muggenbeten zoals de Azaron anti jeuk crème

Jeuk muggenbeet verminderen

In de apotheek of drogisterij zijn er ontelbare middelen beschikbaar om de jeuk na een muggenbeet te verminderen. Om echter zo snel mogelijk ervan verlost te geraken, kun je zelf veel doen.

Voorkomen is echter ook hier veel beter dan genezen.

Wat helpt het beste tegen muggenbeten?

• Horren plaatsen voor zowel ramen als deuren zijn het beste om deze” stekende insecten uit je huis te houden.
  • Citroenplan en citronella – Waar muggen echt niet van houden is citroen. Als je niet wilt lastig gevallen worden door deze vervelende insecten; plaats je een citroenplant in je tuin of op je terras, en/of wrijf je in met citroen of citronella.
  • Koken met knoflook en pittige kruiden – Als je vooral ‘s nachts last hebt van muggen, kook je bij voorkeur met veel knoflook, ui en andere pittige kruiden. De kans is erg groot dat muggen je tijdens je slaap met rust laten.
  • Met geurmiddelen – Muggen houden evenmin van de geur van bijvoorbeeld lavendel. Je houdt ze ermee op een veilige afstand. Hang lavendel in je slaapkamer, zo dicht mogelijk bij je bed, en stop het tussen je kleren. Ook met het gebruik van wierookstokjes hou je muggen uit je woning.

Wat helpt het beste tegen muggenbeten

Zorg er voor dat je minder zweet

Muggen houden des te meer van zweet. Zorg er dus voor dat je minder zweet. Uit de resultaten van tal van wetenschappelijke onderzoeken blijkt dat muggen in totaal over maar liefst 27 geurontvangers beschikt waarmee ze de bestanddelen die in ons zweet aanwezig zijn op te sporen. Een verkwikkend bad voor je naar bed gaat, doet wonderen, ook tegen muggen.

Deze pagina is gecontroleerd door vrijwilligers van EHBO-vereniging Advipe.

Vorige vraag: Wat kan je doen tegen muggen?

Volgende vraag: Hoe behandel je een muggenbeet?