EHBO voor kinderen

Zoals velen wel weten staat EHBO voor Eerste Hulp Bij Ongevallen. In het geval van nood en/of bij een ongeval kan er iemand die EHBO-gecertificeerd is, te hulp schieten voor de Eerste Hulp. Op deze website willen wij u informeren over allerlei praktische informatie omtrent het onderwerp EHBO. In dit artikel vindt u meer informatie over EHBO aan kinderen.

Voor scholen adviseren wij de uitgebreide EHBO-koffer A. Deze heeft net iets meer inhoud dan de EHBO-koffer B, zoals extra mitella’s en desinfectant.

EHBO voor kinderen

Kinderen krijgen sneller en vaker ongelukken dan volwassenen en daarom is het voor veel ouders erg prettig om een cursus EHBO voor kinderen te hebben gevolgd. De kosten zijn vaak niet erg hoog en het zorgt ervoor dat u op belangrijke momenten weet wat u moet doen.

Groter risico

Maar waarom is het zo belangrijk dat volwassenen bij kinderen ook eerste hulp kunnen toepassen in noodgevallen? In Nederland zijn er jaarlijks zo 140.000 kinderen die op de eerste hulp in het ziekenhuis binnen komen. In sommige gevallen had een bepaalde situatie voorkomen kunnen worden, en / of ter plekke behandeld zodat iemand niet naar het ziekenhuis hoeft.

Voor u als ouder zijnde is het daarom van belang uw EHBO voor kinderen te beheersen. Kinderen hebben namelijk een hele andere benaderingswijze dan bijvoorbeeld iemand van 80 jaar. Bij een cursus EHBO voor kinderen leert u hoe u om moet gaan bij noodgevallen bij een kind.

Bij een dergelijke cursus leert u de volgende dingen:

• Wat te doen bij verslikken en verstikking over vergiftiging
  • Reanimeren en het gebruik van de AED
  • Wat te doen bij verbranding
  • Wat te doen bij ernstige bloedingen
  • Omgaan met hoofdletsel en hersenletsel
  • Wat te doen bij snijwonden, kneuzingen, verstuiking en / of ontwrichting
  • Vele andere onderwerpen

Tip: Wilt u altijd goede hulp aan kinderen kunnen bieden bij ongelukken? Wij hebben een speciale EHBO-koffer Kinderdagverblijven.

EHBO voor kinderen redt levens

De praktijk wijst uit dat mensen met een EHBO-certificaat wel degelijk het verschil kunnen maken in de eerste minuten van iemand die eerste zorg nodig heeft. De kosten van een EHBO cursus zijn laag, meestal niet duurder dan een gemiddeld avondje uit eten, maar alles wat u ervoor terug krijgt is onbetaalbaar. Wilt u ook een kind in nood kunnen helpen als dit nodig is? Volg dan een EHBO cursus voor Kinderen en u maakt het verschil.

Bekijk voor meer informatie Oranje Kruis EHBO-koffer of Hoeveel EHBO-koffers heb ik nodig?

Deze pagina is gecontroleerd door vrijwilligers van EHBO-vereniging Advipe.