Keuzehulp EHBO

Op deze pagina vind u (vereenvoudigde) informatie over waar bedrijven en organisaties aan moeten voldoen qua EHBO. De stelregel is: U dient zelf in te schatten wat de EHBO-risico’s zijn en hier passende EHBO middelen voor aanwezig hebben. Wij bieden u hiervoor het advies!

Er zijn verschillende zaken die helpen bepalen hoeveel EHBO koffers je voor jouw organisatie nodig hebt:

Units in bedrijf:
Je kunt je bedrijf opdelen in units. En in elke unit moet een EHBO koffer beschikbaar zijn. Een unit is bijvoorbeeld een kantoorruimte, een kantine, een werkplaats of een fabriekshal. Ook op verschillende verdiepingen moet op elke verdieping per unit een EHBO doos voor handen zijn.

30 seconden regel:
Alhoewel dit niet een wettelijke regel is, maar wel een handige richtlijn is dat de EHBO koffer binnen de binnen 30 seconden gebruikt moet kunnen worden. Het kan dus zijn dat als een unit omvangrijk is, je binnen een unit meerdere EHBO koffers nodig hebt.

Aantal mensen aanwezig:
Verder kun je kijken hoeveel mensen er aanwezig of werkzaam zijn. Zo kun je bepalen welk type EHBO koffer je nodig hebt. Is een kleine koffer voor ongeveer 15 personen voldoende? Of heb je een grotere koffer (=meer inhoud) voor meer mensen nodig?

Tip! Zorg er trouwens voor dat de EHBO koffers goed zichtbaar in het bedrijf geplaatst worden. Je kunt ze bijvoorbeeld aan de wand hangen op ooghoogte met een duidelijke EHBO pictogram. Mocht er een situatie in het bedrijf plaatsvinden waarbij de verbanddoos gebruikt moet worden, kan deze snel gepakt worden.

Gebruik ook onze zoekmodule om voor uw specifieke situatie een advies te krijgen:

Vind de juiste EHBO-koffer voor uw branche!

Onderstaand leest u precies hoe u aan de Regelgeving omtrent EHBO kunt voldoen. Heeft u vragen? Neem gerust contact met ons op via klantenservice@ehbo-koffer.nl.


Welke EHBO-koffer heeft u nodig?

We hebben voor veel specifieke situaties een speciale koffer samengesteld. Hiermee zult u in veel gevallen aan de richtlijnen voldoen. Bekijk de verschillende EHBO-koffers hier.

Met onze algemene EHBO-koffer A of  BHV-koffer voldoet u eigenlijk al snel aan de algemene richtlijnen. Wel kan het zijn dat er in uw specifieke situatie aanvullende producten nodig zijn, zoals extra pleistersoogspoeling, coldpacks of brandwondenkompressen.

Enkele van onze veel verkochte EHBO-koffers:

Wat heeft uw organisatie nodig qua EHBO?

Elk bedrijf of elke organisatie is bij wet verplicht om een EHBO-koffer aanwezig te hebben. Het Oranje Kruis heeft richtlijnen opgesteld voor de inhoud van de koffers. Dit zijn echter alleen richtlijnen, er is dus geen regelgeving of verplichting over welke producten er precies in uw EHBO-koffer moeten zitten. Elke organisatie moet hierom zelf zorgen dat ze de juiste EHBO-artikelen aanwezig hebben.

Een aantal voorbeelden

Hieronder ziet u een aantal situaties die u kunnen helpen om uw EHBO voorziening compleet te maken (naast de verplichte EHBO-koffer). U dient voor uw organisatie zelf een inschatting te maken welke items nodig kunnen zijn.

  • Keuken aanwezig? Blauwe, detecteerbare pleisters en verbandmiddelen
  • Vaak pleisters nodig? –> Pleisterdispensers
  • Kans op verstuikingen/verzwikkingen? –> Coldpacks
  • Zaagsel, stofdeeltjes of gevaarlijke stoffen aanwezig? –> Oogspoeling
  • Kans op verbranden? –> Brandwondenverzorging

Veiligheidseisen EHBO

Als u bepaald heeft welke EHBO-items er nodig kunnen zijn, kunt u onderstaande regels gebruiken om het aantal EHBO-koffers te bepalen en het onderhoud/gebruik hiervan.

  • 1 koffer per unit – Elk bedrijf is op te delen in ‘units’ (aparte ruimte/afdeling). Elke unit heeft een eigen EHBO-koffer nodig. Stel dat uw bedrijf bestaat uit een kantoor, keuken en fabriekshal, dan moet er op alle drie de plekken een EHBO-koffer aanwezig zijn.
  • 30 secondenregel – Koffers moeten binnen 30 seconden bereikbaar zijn.
  • Goed zichtbaar – Een EHBO-koffer moeten op ooghoogte hangen. Om deze reden worden onze koffers inclusief muurbevestiging geleverd.
  • Gebruiksvriendelijk – Ook mensen zonder kennis EHBO-kennis moeten de koffer snel en makkelijk kunnen gebruiken. Hierom worden al onze EHBO-koffers geleverd inclusief kleurenwijzer.
  • (Half)jaarlijkse controle – De BHV’er moet de EHBO-doos minimaal elk half jaar controleren om te zien of deze nog compleet is. Na gebruik moet deze zo snel mogelijk bijgevuld worden. Doe dit eenvoudig met onze checklists. Geen tijd om de EHBO-koffers zelf te controleren? Kies dan voor onze EHBO Controle- & Navuldienst.

 


Probeer onze advieshulp door uw branche/situatie in te vullen!

Indien u vragen heeft of advies wilt, neem contact op met onze klantenservice@ehbo-koffer.nl.

Vind de juiste EHBO-koffer voor uw branche!