Advies EHBO-koffers & Regelgeving

Wij hebben voor deze zoekterm specifieke (nog) geen speciale adviespagina. Wellicht kunt u een andere benaming gebruiken? We hebben voor zeer veel branches wél al een advies. Of u kunt ook ons (vereenvoudigde) algemene advies hieronder gebruiken natuurlijk!

Vind de juiste EHBO-koffer voor uw branche!

In onderstaand artikel leest u precies hoe u aan de Regelgeving omtrent EHBO kunt voldoen. Heeft u vragen? Neem gerust contact met ons op via klantenservice@ehbo-koffer.nl.


Regelgeving EHBO verplichtingen

Elk bedrijf of elke organisatie is bij wet verplicht (volgens de Arbowet) om een EHBO-koffer klaar te hebben staan in geval van ongelukken. Het Oranje Kruis heeft richtlijnen opgesteld voor de inhoud van de koffers. Dit zijn echter alleen richtlijnen, er is dus geen regelgeving of verplichting over welke producten er precies in uw EHBO-koffer moeten zitten. Elke organisatie moet hierom zelf zorgen dat ze de juiste EHBO-artikelen en opgeleide BHV’ers hebben.

Veiligheidseisen EHBO

  • 1 koffer per unit – Elk bedrijf is op te delen in ‘units’ (aparte ruimte/afdeling). Elke unit heeft een eigen EHBO-koffer nodig. Stel dat uw bedrijf bestaat uit een kantoor, keuken en fabriekshal, dan moet er op alle drie de plekken een EHBO-koffer aanwezig zijn.
  • 30 secondenregel – Koffers moeten binnen een unit in ieder geval binnen 30 seconden bereikbaar zijn.
  • Goed zichtbaar – Alle EHBO-koffer moeten op ooghoogte hangen. Om deze reden worden onze koffers inclusief muurbevestiging geleverd.
  • Gebruiksvriendelijk – Ook mensen zonder kennis EHBO-kennis moeten de koffer snel en makkelijk kunnen gebruiken. Hierom worden al onze EHBO-koffers geleverd inclusief kleurenwijzer.
  • (Half)jaarlijkse controle – De BHV’er moet de EHBO-doos minimaal elk half jaar controleren om te zien of deze nog compleet is. Na gebruik moet deze zo snel mogelijk bijgevuld worden. Doe dit eenvoudig met onze checklists. Geen tijd om de EHBO-koffers zelf te controleren? Kies dan voor onze EHBO Controle- & Navuldienst.

Algemeen advies & risico’s per branche

Met onze EHBO-koffer A of  BHV-koffer voldoet u vrijwel altijd aan de algemene richtlijnen. Wel kan het zijn dat er in uw specifieke situatie aanvullende producten nodig zijn, zoals extra pleistersoogspoeling, coldpacks of brandwondenkompressen.

De risico’s in uw branche horen te worden bepaald in een RI&E (Risico Inventarisatie & Evaluatie), maar door zelf na te gaan wat de behoeften zijn in uw branche komt u ook een heel eind.

    EHBO-koffer A

    EHBO-koffer A

    Deze EHBO-koffer A is de meest verkochte EHBO-koffer.
    Hij is geschikt voor de meeste verenigingen, bedrijven of organisaties.
    Afmetingen: 44,5 x 32 x 15 cm

     63,67
    incl. 9% btw
    Bekijk product
    In winkelwagen

Het Oranje Kruis

Het Oranje Kruis is de organisatie die de richtlijnen voor een goede verbanddoos heeft samengesteld. De organisatie is er daarbij vanuit gegaan dat een EHBO-koffer gebruiksvriendelijk en veilig moet zijn, dat de spullen in de koffer van hoge kwaliteit zijn en dat hij volledig is, zodat op elke situatie ingespeeld kan worden. Onze BHV-koffer is gecertificeerd door het Oranje Kruis en heeft het vereiste keurmerk. Een keurmerk is niet verplicht, maar sommige bedrijven stellen dit op prijs.

Daarnaast heeft het Oranje Kruis ook nog aanvullende richtlijnen voor bedrijven en instellingen die een specifieke inhoud van de EHBO-koffer nodig hebben. U kunt daarbij denken aan bijvoorbeeld horecagelegenheden. In de Horeca is het wettelijk verplicht dat EHBO-koffers voldoen aan de eisen van de Hazard Analysis and Critical Control Points (HACCP). Onze EHBO-koffer Horeca voldoet aan deze wetgeving.