Verplichting EHBO-koffers op werk

Werkgevers hebben de verplichting om EHBO-koffers op het werk te hebben. Ze moeten de veiligheid van hun werknemers zo goed mogelijk waarborgen. Het hebben van een EHBO-doos is dan één van de eerste vereisten.

Vind de juiste EHBO-koffer voor uw branche!

EHBO-koffers verplicht op werkvloer

Een EHBO-koffer die bedoeld is voor de werkvloer wordt ook wel BHV-koffer genoemd. Een bedrijfshulpverlener is verplicht om een EHBO-koffer tot zijn beschikking te hebben. Naast de verplichting van EHBO-koffers op het werk zijn het in dienst hebben van één of meerdere BHV’ers ook verplicht. Tot slot is het verplicht om de EHBO-koffer regelmatig te controleren, wij raden aan om de EHBO-kisten minimaal eens per half jaar te controleren.

Arbowet en Oranje Kruis

Vroeger werd er door de Arbeidsomstandighedenwet (Arbowet) richtlijnen gegeven wat de inhoud van verbanddoos A en verbanddoos B moest zijn. Echter is deze regel sinds 1994 komen te vervallen. Veel bedrijven vonden het lastig om zelf een goede EHBO-trommel samen te stellen die gericht is op de werksituatie. Het Oranje Kruis is daarom gekomen met een keurmerk die dezelfde richtlijnen hanteert als de eerdere Arbowetregelgeving.

Verbanddozen die zijn goedgekeurd volgens het Oranje Kruis ontvangen het keurmerk op de koffer en een goedkeuringsnummer. Het Oranje Kruis stelt eisen wat betreft de kwaliteit, doeltreffendheid, gebruiksvriendelijkheid en veiligheid van de koffer. Ook wordt er bekeken dat de koffer niet alleen geschikt is voor een opgeleide BHV’er, maar dat ook andere werknemers er mee overweg kunnen. Onze BHV-koffer heeft het Oranje Kruis certificaat.

Onze EHBO-koffer A en EHBO-koffer B worden tevens veel gebruikt om in zetten in werksituaties.

EHBO-koffer B

De EHBO-koffer B bevat alle benodigde artikelen voor een kleine organisatie of vereniging.
    Tot 25 personen is dit een perfecte koffer.
    Afmetingen: 32 x 22 x 13 cm

Advies EHBO-koffers op werk

Geadviseerd wordt om per unit (aparte ruimte) of werkvloer één EHBO-koffer te hebben. Indien de werkvloer erg groot is kunt u per 50 werknemers één koffer aanhouden. Door de regel is een verbanddoos A geschikt voor bedrijven met meer dan 25 werknemers, afhankelijk van de werkzaamheden. Een Verbanddoos B is geschikt voor kleine bedrijven met minder dan 25 werknemers. Daarnaast adviseren wij ook dat de EHBO-koffer minimaal 1 x per half jaar wordt gecontroleerd en aangevuld. Controleren en navullen doet u eenvoudig en snel met onze checklists.

Bekijk ook meer onderwerpen, zoals Verplichting EHBO-koffers in Nederland of Is BHV wettelijk verplicht?

Deze pagina is gecontroleerd door vrijwilligers van EHBO-vereniging Stede Broec.