Hoe behandel je een koortslip?

Op deze pagina vindt u het antwoord op de vraag: Hoe behandel je een koortslip?

Om een koortslip te voorkomen raden wij Supradyn Complex Forte bruistabletten aan.

Waaraan herken je een koortslip?

Een koortslip kenmerkt zich als pijnlijke, branderige blaasjes gevuld met vocht. Vaak voelt men de koortslip al aankomen voordat hij zichtbaar is op de lip. U voelt dan een tintelend of jeukend gevoel op de plek waar hij zal ontstaan. De waterige blaasjes drogen na een aantal dagen vanzelf in en vormen dan korstjes. Het duurt zo’n tien dagen voordat de koortslip helemaal verdwenen is.

Hoe wordt een koortslip veroorzaakt?

Een koortslip wordt veroorzaakt door het Herpes Simplex virus. Ongeveer 80% van de bevolking heeft dit virus in hun lichaam. Eenmaal dit virus opgelopen (meestal ongemerkt in de pubertijd), blijft deze voor de rest van uw leven in uw lichaam sluimerend aanwezig. Het virus komt alleen als koortslip tot uiting bij een lage weerstand, door stress, menstruatie of griep. Ook blootstelling aan de zon kan een koortslip uitlokken. Door de juiste behandeling is een uitbraak te voorkomen of de duur van een beginnende koortslip te beperken.

Hoe behandel je een koortslip

Hoe voorkom je een koortslip?

Om een koortslip te voorkomen is het belangrijk uw immuunsysteem op peil te houden. Dit kan worden bereikt met een gezond dieet en eventueel met het nemen van Supradyn Complex Forte bruistabletten. De extra vitamines uit de bruistabletten dragen namelijk bij aan uw immuunsysteem. Om een nieuwe uitbraak, of besmetting bij een ander, te voorkomen is goede handhygiëne belangrijk. Krab niet aan de blaasjes en zoen niet. Blijf ook uit de buurt van baby’s, want een koortslip kan gevaarlijk voor hen zijn. Dit omdat hun immuunsysteem nog niet goed ontwikkeld is.

Hoe behandel je een koortslip?

Omdat er zoveel mensen zijn die wel eens te maken hebben met en koortslip, zijn er gelukkig genoeg middelen te vinden om het leed te verzachten en de duur te verkorten. Zodra u een koortslip voelt opkomen is het verstandig een zalf met het virusremmende bestandsmiddel Aciclovir te gebruiken. Daarnaast zijn er hulpmiddelen beschikbaar om een koortslip te verbergen. Neem contact op met uw huisarts als de koortslip na twee weken nog niet weg is, of als de blaasjes uitspreiden naar ogen of de schaamstreek. Ook bij een koortslip bij zwangere vrouwen en baby’s is medische hulp aangeraden.

Vorige pagina: Hoe behandel je aften?