Hoe gebruik je brandwonden gel?

Op deze pagina vindt u het antwoord op de vraag: Hoe gebruik je brandwonden gel?

Een brandwond oplopen is snel gebeurd. Eén moment van onoplettendheid en een pijnlijke rode plek op de huid is het gevolg. Thee omgegooid of strijkbout aangestoten? Snel handelen is geboden.

Het is aan te raden om brandwondengel direct op de brandwond te doen en om de brandwond te koelen.

De verbrande plek moet meteen worden gekoeld. U kunt de brandwond met water afkoelen of brandwonden gel gebruiken. Door de wond te koelen met water of brandwonden gel voorkomt u dat de huid verder beschadigt.

Hoe gebruik je brandwonden gel?

Indien mogelijk houdt u de verbrande plek enige tijd onder de kraan. Vóór het aanbrengen van brandwonden gel dept u de huid voorzichtig droog. Zorg ervoor dat u hiervoor steriel materiaal uit uw EHBO-koffer of verbandkoffer gebruikt om ontstekingen te voorkomen. Breng alleen bij eerstegraads brandwonden een dunne laag brandwonden gel aan. Zorg ervoor dat de hele plek en een ruim deel eromheen bedekt is.

Hierna dekt u de plek af met een wondgaasje. De brandwonden gel werkt verkoelend en huidherstellend waardoor minder pijn zal worden ervaren. De behandeling kan meerdere malen worden herhaald.

Hoe gebruik je brandwonden gel Een brandwond betekent: direct handelen!

Omdat u bij brandwonden snel moet handelen wilt u niet misgrijpen. Zorg er altijd voor dat uw EHBO-koffer materiaal bevat voor het behandelen van brandwonden. Vul gebruikt materiaal zoals wondgaas en brandwonden gel daarom altijd meteen aan.

Deze pagina is gecontroleerd door vrijwilligers van EHBO-vereniging Advipe.

Vorige vraag: Hoe maak je een vluchtplan?

Volgende vraag: Hoe moet je een gebouw evacueren?