Hoe gebruik je een beademingsdoekje?

Op die momenten dat mond op mond beademing nodig is, kunt u voor de hygiëne van zowel het slachtoffer als de hulpverlener gebruik maken van een beademingsdoekje. Het gebruik van een beademingsdoekje belemmert geenszins het beademen, maar maakt het juist gemakkelijker.

–> Beademingsmasker kopen? Ze zijn in onze webshop verkrijgbaar.

Hoe werkt een beademingsdoekje?

Het zijn van die situaties die u liever niet meemaakt, maar die soms onvermijdelijk zijn: er ligt een slachtoffer op de grond dat in grote nood is. Het slachtoffer moet beademd worden en dit is aan u. In een EHBO-koffer vindt u beademingsdoekjes, die meestal met meerdere tegelijk in een verpakking zitten.

Als antwoord op de vraag: “Hoe gebruik je een beademingsdoekje“: u plaatst dit doekje, dat eigenlijk een soort masker is, over de mond van het slachtoffer, waarna u uw eigen mond hier tegenaan drukt. Hierna kunt u beginnen met de mond-op-mondbeademing.

Quick Safe Kiss beademingsdoekje

Het nut van een beademingsdoekje

Misschien lijkt een beademingsdoekje u een overdreven manier om de hygiëne te waarborgen, zeker op een moment als dit. Echter, het is de ideale manier om voor zowel slachtoffer als hulpverlener te voorkomen dat er bacteriën overgebracht worden. Een beademingsdoekje is dan ook een nuttig hulpstuk.

Deze pagina is gecontroleerd door vrijwilligers van EHBO-vereniging Leeuwarden.

Vorige vraag: Hoe gebruik je een beademingsmasker?

Volgende vraag: Hoe gebruik je een splinterpincet?