Hoe lang zijn verbandmiddelen houdbaar?

Als u thuis of op uw bedrijf een EHBO-koffer heeft staan, dan vraagt u zich misschien wel eens af hoe lang de inhoud van een verbanddoos goed blijft. Op veel verbandmiddelen en overige EHBO-artikelen die in een eerste hulp koffer of EHBO tasje zitten, wordt een uiterste houdbaarheidsdatum vermeld. Op deze pagina vindt u het antwoord op de vraag: kunnen verbandmiddelen ook na de uiterste datum nog worden gebruikt?

In onze webshop kunt u diverse verbandmiddelen vinden.

Hoe lang zijn verbandmiddelen houdbaar?

De vraag “hoe lang zijn verbandmiddelen houdbaar” kan heel eenvoudig beantwoord worden. Er zijn diverse onderzoeken gedaan door fabrikanten van verbandmiddelen én steriele verbandmiddelen, om uit te vinden hoe lang een product veilig gebruikt kan worden. Aan de hand van deze resultaten, is per verbandmiddel een maximale houdbaarheid  vastgesteld. Dit betekent dus dat de houdbaarheid per fabrikant kan verschillen. De meeste verbandmiddelen op EHBO-koffer.nl zijn gemiddeld 4 jaar houdbaar.

Snogg Uni

Welke verbandmiddelen hebben een THT en waarom?

In een EHBO-koffer zitten steriele en niet-steriele verbandmiddelen. Steriele verbandmiddelen zijn steriel en per stuk vaak vacuüm verpakt, dit betekent dat deze hygiënisch en bacterievrij zijn (ziekenhuizen maken bijvoorbeeld veel gebruik van steriele producten, om infecties bij patiënten te voorkomen). Vanuit de fabrikant krijgen de steriele verbandmiddelen een uiterste houdbaarheidsdatum mee. Niet-steriele verbandmiddelen hebben wel een houdbaarheidsdatum, maar kunnen in de meeste gevallen, als de verpakking onbeschadigd is, ook ná deze datum gewoon gebruikt worden.

Mag ik verbandmiddelen die over datum zijn nog wel gebruiken?

Is de houdbaarheidsdatum van een steriel verbandmiddel verstreken? Dan is het product niet meer steriel en kan de kwaliteit en de anti-bacteriële werking van het product niet meer worden gewaarborgd. Vandaar dat steriele verbandmiddelen waarvan de houdbaarheidsdatum verstreken is, officieel niet meer mogen worden gebruikt.
Steriele verbandmiddelen kan je makkelijk herkennen aan de wit-rode verpakkingen. Alle overige verpakkingen zijn niet-steriele verbandmiddelen.

Echter betekent dit niet dat een product gelijk na het verstrijken van de uiterste datum niet meer goed is, maar het wordt toch aangeraden voor de zekerheid producten tijdig te vervangen. Bedrijven kunnen tijdens een controle van de Arbodienst mogelijk worden gestraft met een boete wanneer er steriele verbandmiddelen worden aangetroffen die over de houdbaarheidsdatum zijn.

Deze pagina is gecontroleerd door vrijwilligers van EHBO-vereniging Advipe.

Vorige vraag: Wat is een hydrofiele zwachtel?

Volgende vraag: Wat is een metalline kompres?