Is een BHV-koffer verplicht?

Op deze pagina vindt u het antwoord op de vraag: Is een BHV-koffer verplicht?

Het in dienst hebben van één of meerdere BHV’ers is per wet verplicht voor alle bedrijven, organisaties en verenigingen – met uitzondering van eenmanszaken en verenigingen die geheel op vrijwilligers draaien. Maar is een BHV-koffer verplicht?

Vind de juiste EHBO-koffer voor uw branche!

Onze BHV-koffer is goedgekeurd door Het Oranje Kruis.

Is een BHV-koffer verplicht?

Omdat BHV in bedrijven verplicht is, is een goed uitgeruste en altijd aangevulde EHBO-koffer zeker verplicht. Het is immers ‘het gereedschap’ waarmee de BHV’er zijn of haar werk kan doen. Of zoals te lezen staat in de officiële wet op de website van de Rijksoverheid: de BHV’er of het BHV-team beschikt over een ‘zodanige opleiding en uitrusting […] dat zij de BHV-taken naar behoren kunnen vervullen’.

Inhoud bhv koffer

Een goede uitrusting, daar hoort dus een goede BHV koffer bij. Maar wat hoort er precies in een BHV-koffer te zitten?

Allereerst is het niet bij wet vastgesteld welke en hoeveel verbandmiddelen er in een bedrijf aanwezig moeten zijn. Het Oranje Kruis heeft daarentegen wel richtlijnen opgesteld voor wat er idealiter in een BHV koffer moet zitten. Denk hierbij aan verbandmiddelen, (zowel steriel als niet-steriel) en andere instrumenten, zoals een verbandschaar, veiligheidsspelden, wondpleisters en dergelijke.

Verder moet altijd worden uitgegaan van het risico van het bedrijf om te bepalen wat er in een EHBO-koffer aanwezig moet zijn. Bouwbedrijven moeten bijvoorbeeld altijd oogspoeling hebben, omdat het risico groot is dat er stof in de ogen kan komen tijdens de werkzaamheden. In dat geval moet er extra oogspoeling worden besteld naast de BHV-koffer.

Is een BHV-koffer verplicht

Wie controleert de BHV-koffer?

Een BHV koffer is de verantwoordelijkheid van de BHV’er of het BHV-team. Hij of zij checkt regelmatig of de houdbaarheidsdatum op de verpakkingen nog goed zijn en zorgt ervoor dat de verbanddoos wordt aangevuld. Wij raden aan om de EHBO-koffers minimaal 1 x per half jaar te controleren. Hiervoor kan de BHV’er gebruik maken van onze handige checklist. Het is handig om op iedere afdeling een goedgevulde BHV-koffer te hebben staan, zodat eerste hulp direct kan worden geboden.

BHV koffer kopen

Waar en hoe de verbanddozen worden bewaard, is natuurlijk aan het BHV-team zelf. Een goed gevulde, complete BHV koffer kunt u bestellen in onze webshop. Ook vind u hier alles om de EHBO-koffer ten allen tijde goed aangevuld te houden. Daarnaast is het handig om naast een goede BHV-koffer voor het bedrijf ook te denken aan extra materialen, zoals een BHV-veiligheidshesje en een BHV portofoon.

Vorige vraag:  Hoeveel BHV’ers zijn verplicht?

Volgende vraag:  Is een BHV’er verplicht?

Deze pagina is gecontroleerd door vrijwilligers van EHBO-vereniging Rotterdam.