Is een EHBO-koffer verplicht voor mijn bedrijf?

Op deze pagina vindt u het antwoord op de vraag: Is een EHBO-koffer verplicht voor mijn bedrijf?

Wat is een geschikte EHBO-koffer voor mijn bedrijf?

Allereerst zijn er veel verschillende EHBO-koffers. Bij het kiezen van een EHBO-koffer is het goed om in gedachten te houden dat de inhoud van de EHBO-koffer afgestemd hoort te zijn op de specifieke brancherisico’s van het bedrijf. Heeft u bijvoorbeeld een bedrijf in de horeca, werkt u in de bouw of werkt u met kinderen, dan heeft uw bedrijf te maken met verschillende risico’s. Daarom heeft u bij EHBO-koffer.nl de keuze uit EHBO-koffers voor diverse branches. Daarnaast zijn er ook algemene EHBO-koffers beschikbaar, deze zijn voor de meeste kantoren geschikt.

Vind de juiste EHBO-koffer voor uw branche!

Is een EHBO-koffer verplicht voor mijn bedrijf?

Een EHBO-koffer is volgens de Arbowet voor elk bedrijf verplicht (behalve voor ZZP’ers). Deze koffer moet altijd goed zichtbaar en binnen handbereik zijn. Daarom wordt het aangeraden om de EHBO-koffer in een wandklem aan de muur te bevestigen. Naast de verplichte EHBO-koffer bent u als werkgever ook verplicht om BHV’ers in dienst te hebben.

Op de pagina ‘verplichte inhoud EHBO koffer‘ leest u alles over wat de verplichtingen voor de inhoud van EHBO-koffers zijn.

Controle van EHBO-koffer

Er bestaat geen wettelijke regel voor de periodieke controle en onderhoud van een EHBO-koffer, er staat alleen in dat de EHBO-koffer ‘regelmatig’ gecontroleerd moet worden. Voor de veiligheid van uw medewerkers is het echter sterk aan te raden om minimaal één keer per half jaar de EHBO-koffer te controleren en/of na te vullen. Dit kunt u zelf doen via een checklist of laten doen door een van onze experts. Voor goed onderhoud is het altijd verstandig om na gebruik van de EHBO-koffer de inhoud te controleren en eventueel bij te vullen. Zo bent u altijd goed voorbereid.

Inspectie EHBO-voorziening

Volgens de Arbowet bent u als werkgever verplicht om te zorgen voor de juiste EHBO-voorzieningen. Deze voorzieningen bestaan uit een EHBO-koffer die geschikt is voor uw branche en het hebben van BHV. Het kan zijn dat uw bedrijf controle krijgt van Inspectie Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Indien de verbanddoos veel verbandmiddelen bevat die over datum zijn of indien er nier voldoende EHBO-materialen aanwezig zijn, kunt u een boete krijgen. Het is dus belangrijk om altijd de juiste EHBO-voorzieningen te hebben.

Vorige vraag: Is een EHBO-koffer verplicht?

Volgende vraag: Is een EHBO-koffer verplicht op de sportclub?