Wat doe je als iemand onderkoeld is?

Let op: Dit artikel is alleen ter informatie. Bel 112 indien er sprake is van een noodsituatie.

Onderkoeling is de toestand waarbij de lichaamstemperatuur in het centrale deel van het lichaam (midden van de romp) zo ver is gedaald dat een normale stofwisseling praktisch niet meer mogelijk is. De lichaamstemperatuur bedraagt normaal ongeveer 37,5 °C. Wanneer de lichaamstemperatuur lager wordt dan 32 °C dan wordt er een kritieke situatie bereikt. Lager dan 27 °C zal er medisch ingrijpen noodzakelijk zijn.

–> In onze BHV-koffer zit een reddingsdeken, ze zijn echter ook los te bestellen:

Wat doe je als iemand onderkoeld is?

Breng de persoon die onderkoelt is naar een warme omgeving en trek natte kleding uit. Voorkom verdere afkoeling. Wikkel het lichaam in een voorverwarmde deken of goud/zilveren reddingsdeken en geef niets te eten en te drinken. Bij gevaar een arts raadplegen. De vuistregel bij onderkoeling voor een reddingsdeken luidt als volgt, Goud is Koud.

Symptomen onderkoeling

Bij een geringe onderkoeling zal je gaan rillen en een koude bleke huid krijgen. Je ademhaling wordt zwakker en je wordt verward. Bij een diepe onderkoeling zal je het bewustzijn verliezen en zal je hartslag afnemen. Je spieren worden stijf en je zal blauwe lippen krijgen.

Onderkoeling kan ook het leven redden. Wanneer je hersenen een paar minuten geen bloedtoevoer krijgt gaan ze afsterven. Door onderkoeling wordt alles vertraagd. De hersenen krijgen dan nog wel zuurstof bij de geringe bloedcirculatie.

Deze pagina is gecontroleerd door vrijwilligers van EHBO-vereniging Leeuwarden.

Vorige vraag: Wat is de ziekte van Lyme?

Volgende vraag: Wat doe je tegen alcoholvergiftiging?