Wat doe je bij een gebroken of gekneusde rib?

Op deze pagina vindt u het antwoord op de vraag: Wat doe je bij een gebroken of gekneusde rib? Let op: neem bij een gebroken of gekneusde rib altijd contact op met een arts!

Om de zwelling en de pijn te verminderen, raden wij aan om de ribben te koelen met een instant coldpack (geen vriezer nodig). Tegen de pijn kunt u paracetamol nemen.

    Instant coldpack

    Instant coldpack om direct (eenmalig) te gebruiken bij o.a. verstuikingen en oververhitting. Afmetingen: 14 cm x 18 cm. Niet nodig om in de vriezer te bewaren.

     1,41
    incl. 9% btw
    Bekijk product
    Opties selecteren

Hoe ontstaat een gebroken of gekneusde rib?

Een breuk of kneuzing van de ribben kan ontstaan door een val of letsel waarbij de ribbenkast met veel kracht ingedrukt wordt. Als een rib gebroken is, is het belangrijk dat er meteen contact wordt opgenomen met een arts. De ribben beschermen de longen, en als een rib breekt kan dit schade veroorzaken aan de longen en kan dit erg gevaarlijk zijn.

Symptomen gebroken ribben

Een gebroken of gekneusde rib wordt gekenmerkt voor pijn aan de ribben, die verergert bij lachen, niezen, hoesten, inspanning of het veranderen van houding. Soms kunt u door de pijn niet meer goed doorademen. Het herstel van een gebroken of gekneusde rib kan zes tot twaalf weken duren.

Wat doe je bij een gebroken of gekneusde rib?

De eerste twee dagen is het belangrijk om de rib goed te koelen, dit helpt voor de pijn en de zwelling. Verder geneest een gebroken of gekneusde rib normaal gesproken vanzelf. De pijn kunt u bestrijden met pijnstilling. Regelmatig doorademen verkleint de kans op een longontsteking. Gedurende het herstel kunt u, zodra de pijn onder controle is, weer rustig gaan beginnen met bewegen. Bouw uw trainingsprogramma rustig op. U kunt zelf uitproberen wat mogelijk is, maar let daarbij op dat u uzelf niet forceert.

Wat doe je bij een gebroken of gekneusde rib?

Wanneer zijn gebroken ribben genezen?

Het herstel van een gebroken of gekneusde rib kan zes tot twaalf weken duren. Bij het sporten doet u er verstandig aan om de daarvoor bedoelde beschermende kleding te dragen. Het advies voor ouderen om gebroken ribben te voorkomen, is om voorzichtig te zijn met lopen en bijvoorbeeld douchen. Ook kunnen ouderen eventueel een valpreventietraining te volgen. Een gezonde leefstijl, voldoende vitamine D en calcium en beweging houden uw lichaam in goede conditie. Voorzichtig zijn is natuurlijk voor iedereen altijd het beste middel om een gebroken of gekneusde rib te voorkomen!

Wat ondersteunt het herstel?

Om de pijn en de zwelling te verminderen, kunt u de ribben het beste koelen met een instant coldpack. Daarnaast helpt pijnbestrijding zoals paracetamol tegen de pijn.