EHBO Units uitgelegd
In de wet is bepaald dat er bij bedrijven en organisaties in elke ‘unit’ (of werkunit) een EHBO-koffer aanwezig dient te zijn.
Wat wordt gezien als een ‘unit’?
Elk bedrijf is op te delen in ‘units’. Een unit is een aparte ruimte/afdeling. Voorbeelden hiervan zijn een kantoor, kantine of werkplaats, maar ook een bedrijfsauto of bouwkeet.
Een vuistregel is dat de EHBO-koffer binnen 30 seconden beschikbaar moet zijn en dat de units een ‘duidelijk afgebakend risicoprofiel’ hebben.
Zo hebben een keuken en een werkplaats een ander risicoprofiel. Bij de keuken is bijvoorbeeld meer kans op snij- en brandwonden, en in een werkplaats zijn schaafwondjes, kneuzingen of grotere verwondingen mogelijk.
>> Download onze EHBO Checklists
>> Makkelijk uw EHBO-koffer aanvullen met onze online Bestellijsten
Enkele voorbeelden van units in veelvoorkomende situaties:
Voorbeeldsituatie voor kantoor:
Een administratiekantoor heeft 1 verdieping, een keuken en een drie vergaderzalen. Voor hen adviseren wij 1 EHBO-koffer A en 1 EHBO-koffer Horeca voor in de keuken.
Voorbeeldsituatie voor scholen:
Een school heeft twee verdiepingen met meerdere lokalen/ruimtes, 1 gymzaal en 1 kantoor waar niet meer dan 10 mensen werken. In totaal zijn dit 4 units. Voor hen adviseren wij 2 EHBO-koffers A, 1 EHBO-koffer B en 1 EHBO-koffer Sport voor de gymzaal.
Voorbeeldsituatie voor bouwbedrijven:
Een bouwbedrijf in Amsterdam heeft een kantoor met 2 kantoorverdiepingen, 2 bouwketen en drie bedrijfsauto’s. In totaal zijn dit 4 units en 3 voertuigen. Voor hen adviseren wij 2 EHBO-koffers A, 2 EHBO-koffers Bouw en 3 Verbanddozen Auto.
Voorbeeldsituatie voor restaurants:
Een restaurant heeft een grote keuken en eetruimte. In totaal zijn dit 2 units. Voor hen adviseren wij 1 EHBO-koffer Horeca en 1 EHBO-koffer A.
Heeft u nog vragen of wilt u advies? Neem contact op met onze klantenservice via ons contactformulier of via klantenservice@ehbo-koffer.nl.